Yam Taley

Någon dag ska jag lära mig att laga den här maträtten. Jag äääääälskar den! Jag kan få sånna cravings efter den o det bara vattnas i munnen! Som nu! :) Receptet hittat här.

Ingredienser
16 stora kokta och skalade räkor
250 gr bläckfisk (Eller annan fisk)
1/2 kg färska musslor eller motsvarande på burk
1 lök
1-2 teskedar chilipulver (efter smak)
3 vitlöksklyftor
Salt
Färsk koriander
3 matskedar lime eller citronjuice
3 hela färska chilifrukter eller röd paprika
Bladsallad
Tillagning
Tvätta salladen noga och låt den rinna av. Arrangera bladen på serveringsfatet. Skär med mycket vass kniv skåror i kors på ena sidan av den rena bläckfisken  och dela den sedan i bitar. Skålla bläckfisken hastigt i kokande vatten och låt den rinna av. Öppna de färska musslorna i en kastrull med lite kokande vatten i botten. Ta av kastrullen så fort de har öppnat sig och ta bort skalen. Blanda fisken, musslorna och räkorna i en skål och tillsätt chilipulver efter smak och pressad vitlök, löken skuren i tunna ringar och limejuicen. Salta och rör om noga. Servera fiskblandningen på fatet med salladsbladen och strö över korianderblad. Skär de hela chilifrukterna eller den röda paprikan i tunna strimlor och dekorera salladen med dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0